Concreet heeft Lidl België zichzelf als doel gesteld om tegen 2025 het gebruik van plastic met 20 procent te verminderen. De eerste stap is het verbannen van plastic wegwerpartikelen zoals rietjes, wattenstaafjes, borden en bestek. We gaan in onze plasticstrategie uit van een doelgerichte aanpak: vermijden, reduceren en recycleren, aldus woordvoerder Isabelle Colbrandt op vrtnws.be.
Duurzame alternatieven
Het doel is om de wegwerpartikelen te vervangen door duurzame artikelen. Op lange termijn is de lowcostsupermarkt ook van plan om het bestek en rietjes in kant-en-klare maaltijden en bij dranken aan te pakken. De ingekochte hoeveelheden worden nog verkocht, maar daarna start te zoektocht naar alternatieve materialen.
Tot slot stopt Lidl ook met de verkoop van niet duurzame plastic draagtassen en gaan ook de plastic verpakkingen rond bananen op het schop. Door geen plastic wegwerpartikelen meer te verkopen, vermijden we het gebruik van plastic en verbeteren we onze plasticbalans, klinkt het bij Colbrandt. Op jaarbasis wordt er zo 25 ton plastic bespaard.
Lidl is niet de enige
Niet alleen Lidl, ook Carrefour doet zijn duit in het zakje. De supermarkt plant om in het eerste kwartaal van 2019 wegwerpplastic te vervangen door duurzame alternatieven. Het is nog onduidelijk wat er met de bestaande stock zal gebruiken.
Met de maatregelen anticiperen de supermarkten op een Europees verbod op een aantal plastic wegwerpartikelen dat in de pijplijn zit. Het is nog niet duidelijk wanneer die maatregel van kracht zal worden.