In 2015 zorgde schade aan de bovenleidingen van treinen voor 19.997 minuten vertraging en in de eerste zes maanden van dit jaar was het probleem zelfs verantwoordelijk voor 22.150 minuten oponthoud, meldt Infrabel aan Metro. Die mankementen kunnen het gevolg zijn van het weer, slijtage of te hoge vrachtwagens, maar vaak zijn beschadigde stroomafnemers bovenop de treinen de boosdoener. Daar wil Infrabel nu iets aan doen.
De spoorwegnetbeheerder plaatste op de Brusselse noord-zuidverbinding een camera die de stroomafnemers van passerende treinen controleert. Het toestel werkt als een flitscamera en gebruikt lasertechnologie om gedetailleerde foto's te nemen. Detecteert de beeldherkenningssoftware schade, dan worden de specialisten van Infrabel automatisch verwittigd.
De installatie van de eerste camera is een proefopstelling. Als de resultaten na een jaar positief zijn, komen er op het spoorknooppunt vijf toestellen bij. Het doel is om de treinen met een defecte of beschadigde stroomafnemer zo snel mogelijk binnen te roepen voor herstelling. Zo wordt vermeden dat de bovenleidingen schade oplopen.
De keuze voor de Brusselse noord-zuidverbinding is niet toevallig. Een op de drie reizigerstreinen in België rijdt langs de spoortunnel tussen Brussel-Noord en Brussel-Zuid.