Groen wil dat gebruikers van het openbaar vervoer mee kunnen beslissen over zaken als aanbod, routes, dienstregelingen, infrastructuur of prijs. Dat zou kunnen door vertegenwoordigers van de reizigers in beslissingsorganen van NMBS, De Lijn en MIVB op te nemen. Daarvoor kijkt de partij naar Zwitserland, waar een gelijkaardig model bestaat.
Enquête
Daarnaast willen de groenen dat er een grote reizigersenquête komt ter voorbereiding van elk nieuw vervoersplan. «Zo'n enquête peilt naar de noden en het gedrag van de huidige gebruikers maar ook naar die van de potentiële nieuwe gebruikers», aldus woordvoerder Jonas Dutordoir. «Zo onderzoeken we de globale verwachtingen van alle burgers op het vlak van mobiliteit. Wat is het potentieel van lijn X of station Y en welke maatregelen moeten er genomen worden om er het aantal gebruikers te doen toenemen?»
Mobi-punten
Mobiliteit was een speerpunt op het congres van de groenen, die niet nalieten het gunstregime voor bedrijfswagens aan de kaak te stellen. «Vandaag geeft de overheid meer geld uit aan salariswagens dan aan de NMBS, De Lijn en MIVB samen. Dat is de wereld op zijn kop», klinkt het.
De zeshonderd aanwezige militanten stemden daarnaast voor een voorstel om alle mobiliteitsdiensten op één kaart te plaatsen. Naast NMBS, De Lijn en MIVB zouden ook diensten voor autodelen en fietsdelen, zoals een Cambio-abonnement of een abonnement op de Brusselse deelfietsdienst Villo!, op die kaart moeten komen. Tot slot pleit de partij voor mobi-punten. Dat zijn plaatsen waar verschillende mobiliteitsdiensten op één locatie terug te vinden zijn. Het gaat dan bijvoorbeeld om bushaltes, parkeerplaatsen voor autodelen en deelfietsen. De inspiratie voor die mobi-punten halen de groenen uit de Duitse stad Bremen, waar men al met zo'n systeem werkt