Kruidvat en de zusterketen Trekpleister, die enkel in Nederland actief is, zullen op termijn geen rookwaren meer verkopen. De twee drogisterijketens willen "zich steeds meer profileren als health-winkels, met een grotere keus in zelfzorgmedicijnen", zegt Gerard van Breen, CEO van moederbedrijf A.S. Watson Health &Beauty Benelux in een interview met de Nederlandse krant Algemeen Dagblad. "Dan passen sigaretten echt niet meer in ons concept."
Omzet mislopen
Concreet zal de verkoop van tabak in alle 1.373 filialen van Trekpleister en Kruidvat in Nederland en België geleidelijk worden teruggeschroefd. De overgang zal meer dan anderhalf jaar duren. "Omdat we de winkels tegelijk willen ombouwen en dat kan niet allemaal in één keer. En omdat dat ook financieel onverantwoord is", verdedigt de topman de lange omschakelingsperiode. Van Breen is naar eigen zeggen trots op deze stap. Hoeveel omzet de twee drogisterijketens door de beslissing zullen mislopen, wil de CEO niet zeggen, maar volgens hem scheelt het "toch enkele procenten".
"Het is tegelijk ook een gevolg van de wijzigende wetgeving die tabaksverkoop bemoeilijkt, plus het besef dat de verkoop van deze producten een aflopende zaak is." Dat zegt Gino Van Ossel, professor Retail and Trade Marketing aan Vlerick Business School.
Druppel ophete plaat
Stichting tegen Kanker reageert tevreden op de beslissing. "Het is misschien maar een druppel op een hete plaat, want er blijven nog vele duizenden verkooppunten in supermarkten, tankstations en dagbladwinkels", zegt tabaksexpert Suzanne Gabriëls, "maar het is wel een belangrijk keerpunt in de opstelling van de privésector tegenover de tabaksindustrie. Dit kan een nieuw tijdperk inluiden als ook andere ketens dit beleid gaan volgen." Gabriëls vindt het moedig dat de keten vrijwillig afstand doet van de winst die tabaksproducten opleveren.