Het heeft jaren van onderhandelen gekost, maar de knoop rond de Oosterweelverbinding is ontward. Onder leiding van de overkappingsintendant Alexander D'Hooghe hebben de Vlaamse regering en de actiegroepen een compromis bereikt met het Radicaal Haventracé'. Dat voorstel duwt het doorgaand verkeer weg van het stadscentrum en naar het noorden en het oosten en slankt de Oosterweelverbinding af.
Ook de overkapping van de Antwerpse ring werd goedgekeurd. Een overkapping over de helft van de lengte zou 1,25 miljard euro vragen, die stap voor stap wordt verzameld. De stad en de haven reserveren 250 miljoen euro en daar komen elk jaar de onbenutte kredieten van het agentschap Mobiliteit en Openbare Werken bij. De Vlaamse regering maakte zich sterk dat "de schup" dit najaar "in de grond gaat".
Geen volksraadpleging
Mobiliteitsorganisatie Touring is tevreden met het akkoord. De organisatie benadrukt wel dat er snel werk moet gemaakt worden van de plannen. "De beslissing om samen te werken mag niet verzanden in nog eens nieuwe werkgroepen en denktanks", zegt Touring.
In ruil voor een compromis laten de actiegroepen hun procedure voor de Raad van State en een mogelijke volksraadpleging varen. Ze worden wel opgenomen in een werkgemeenschap die betrokken blijft bij het project.