Deze nieuwe strategie staat in contrast met die van de voorgaande jaren, waarbij Coca-Cola vooral inzette op de promotie van grote verpakkingen. Maar nu de consumenten steeds fanatieker bezig zijn met hun eigen gezondheid, ziet het bedrijf zich genoodzaakt om daarop in te spelen en zich een gezonder imago aan te meten.
De introductie van Cola Light, Zero en Life was een eerste stap in die richting, maar nu zet de frisdrankenfabrikant ook volop in op kleinere verpakkingen. Die moeten de consument aanzetten om het goedje vaker en met minder schuldgevoel te consumeren.
"We hebben te lang ingezet op de promotie van te grote verpakkingen"
De miniblikjes en kleine flesjes zijn al een paar jaar op de markt, maar Coca-Cola promoot ze nu agressiever en plaatst ze strategischer in de supermarkt. "Gedurende vele jaren hebben we reclame gemaakt voor verpakkingen die te groot waren. Dat is een van de redenen waarom we nu vaart zetten achter het promoten van kleinere verpakkingen, verklaarde CEO Muthar Kent tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers.
Ook de prijs van de kleine blikjes speelt een rol. In Amerika is de prijs van een halve liter Coca-Cola gemiddeld 31 eurocent, terwijl de miniblikjes van 22 centiliter voor 40 cent over de toonbank gaan. Met deze strategie slaagde het bedrijf erin om het afgelopen kwartaal 20% meer winst te maken dan in dezelfde periode vorig jaar, zo schrijft De Morgen.