Bij de federale politie loopt een denkoefening over hoe de efficiëntie van de controles op verkeersveiligheid kan worden verhoogd, eventueel via outsourcing aan private firma's. "Het kan wel nooit de bedoeling zijn dat particulieren andere particulieren gaan beboeten", zegt het kabinet van minister van Binnenlandse Zaken en Veiligheid Pieter De Crem. Verkeersinstituut Vias stelt vandaag voor om een deel van de snelheidscontroles te privatiseren, zodat politieagenten meer ruimte hebben voor alcoholcontroles. Het kabinet van minister De Crem bevestigt dat de verkeersveiligheid een absolute prioriteit is voor de politie. Momenteel zet de politie heel veel mensen en middelen in voor de huidige bobcampagne.
Een hogere efficiëntie van die controles is ook een aandachtspunt. Het kabinet wijst daarvoor naar de trajectcontroles, die efficiënter zijn, ANPR-camera's en netwerken met slimme camera's. "Momenteel loopt een denkoefening bij de federale politie, over hoe de efficiëntie kan worden verhoogd. Ook wordt daarbij gekeken naar outsourcing, voor welke taken men privéfirma's kan inschakelen", klinkt het. "Het kan wel nooit de bedoeling zijn dat particulieren andere particulieren gaan beboeten. Dat past niet in het plaatje van de rechtsstaat."
De Standaard en Gazet van Antwerpen schrijven maandag dat verkeersinstituut Vias de pakkans voor dronken chauffeurs wil verhogen door snelheidscontroles te privatiseren. Als de overheid een deel van snelheidscontroles privatiseert, hebben politieagenten meer ruimte om zich bezig te houden met alcoholcontroles, aldus Vias.
bron: Belga