Nadat Rusland de Krim annexeerde in 2014, hebben de EU en de Verenigde Staten allerlei sancties uitgevaardigd tegen de Russische Federatie. Zo zagen de Belgische perentelers een groot deel van hun afzetmarkt plots verdwijnen. Aan de andere kant van het verbod zijn er gelijkaardige problemen. Wapenproducent Kalasjnikov zag de verkoop van jacht- en sportwapens terugvallen met 70%, omdat ze niet meer kunnen uitvoeren naar het Westen. Het concern richt zijn pijlen nu op de Russische consument, met sportkledij, vrijetijdsoutfits en souvenirs.
Marketing director Vladimir Dmitiriev haalde de mosterd bij merken als Caterpillar en Ferrari, die naast hun hoofdactiviteit ook geld in het laatje brengen met schoenen of kledij.
Over het ontwerp is nog niets bekend, maar volgens modeontwerper Vyacheslav Zaitsev is het geen slecht idee om in te spelen op het militair thema. "Vooral in het geval van Kalasjnikov, een bedrijf dat wereldwijd gekoppeld wordt aan een van de belangrijkste symbolen van Rusland", aldus Zaitsev aan Izvestia. Volgens BBC is marketingconsulent Nikolai Grigoryev het eens met het idee van de ontwerper, al waarschuwt hij dat de omzet van de kledij klein zal zijn in vergelijking met de andere activiteiten.
Archiefbeeld AFP / Stringer