Volgens de Alliantie, die bestaat uit consumenten- en gezondheidsorganisaties, kinderartsen en wetenschappers, is het een goed moment nu de verpakkingen met de oude K3 vervangen worden. "De nieuwe K3 moet nu bepalen of ze hun talent en populariteit willen inzetten om iets nuttigs te doen, of om snoep en koek aan te prijzen", zegt Bart Combée, directeur van de Nederlandse Consumentenbond en lid van de Alliantie Stop Kindermarketing Ongezonde Voeding.
De Alliantie richt zich niet alleen tot de meidengroep. "Het gaat ook om tekenfilmfiguren als Spongebob en Dora. Die zijn voor kinderen vaak een rolmodel., aldus Combée. "We spreken bovendien ook de regelgever aan. We vinden dat de regels voor reclames veel strenger moeten worden."
Uit onderzoek blijkt dat kinderen vanaf 18 maanden merken kunnen herkennen. Vanaf drie jaar ontwikkelen ze ook een voorkeur. "Ouders proberen hun kinderen gezond te laten eten, maar worden daarbij door dit soort producten in de weg gezeten."
Foto Belga / J. Jacobs