De Britse singer-songwriter maakte haar podiumdebuut zes jaar geleden als achtergrondzangeres van SBTRKT, al is ze gelukkig niet lang in de schaduw blijven staan. Met dank aan nummers als Wildest Moments' en later Tough Love' groeide ze uit tot een vaste waarde in de playlist van menig gebroken hart. En terecht, want de overgave waarmee ze haar eigen getormenteerde ziel te grabbel gooit is een troost voor iedereen die het spoor tussen lust en liefde dreigt kwijt te geraken.
Op Glasshouse' slaat de ravissante muzikante echter een nieuwe weg in. In de aanloop naar haar derde album beviel Ware van een dochtertje, en zoals de clichés het voorschrijven zette dat haar leven, haar relatie én haar hormonenhuishouding danig op zijn kop.
Een eerste kind en een derde plaat. Hoe heb je dat in godsnaam voor elkaar gekregen?
Jessie Ware: "Logistiek was het een enorme uitdaging. Op papier waren alle randvoorwaarden ideaal. Het huis waarin we tijdelijk verbleven lag op vijf minuten van de studio, we hadden er een zwembad ter beschikking en per dag werkte ik maximaal vijf uur aan mijn muziek. Op die manier had ik nog genoeg tijd om mijn dochtertje eten te geven en in bed te stoppen. In de praktijk gaat het er natuurlijk nooit zo perfect aan toe: het was een praktisch huzarenstuk waarbij mijn man en ik de hulp nodig hadden van mijn moeder, de babysit, onze vrienden, het management Maar volgend jaar gaan we met zijn drietjes op tour, de wereld ontdekken als een gezin. Ik hoop dat ik dan die hectische periode een beetje kan compenseren."
Je steekt op Glasshouse' niet onder stoelen of banken dat het krijgen van een kind niet bepaald een cadeau is voor je relatie. Hoe zijn jullie die eerste moeilijke maanden door gesparteld?
"Gedurende een bepaalde periode waren Sam (haar man, red.) en ik geen koppel, maar een soort operationele eenheid. Het was vreselijk moeilijk om tijd te vinden voor elkaar. Ik was natuurlijk erg gefocust op de plaat en als ik dan thuis was, was er een baby om voor te zorgen. En als mens kan je jammer genoeg niet alles tegelijk. Onze relatie werd dus meer een soort van achtergrondverschijnsel, het kwam niet langer op de eerste plaats. We hebben nadien echt moeten leren om opnieuw op een normale toon tegen elkaar te praten, in plaats van elkaar enkel af te snauwen omdat we beide zo ontzettend uitgeput zijn." (lacht)
"Ik hoor bij veel vrienden met kinderen overigens exact hetzelfde verhaal. Het eerste jaar staat alles in het teken van je nieuwe familie. Daarna moet je opnieuw leren hoe je ook alweer functioneert als koppel. Het is niet voor niets dat veel stellen uit elkaar gaan tijdens die periode. Er ligt dan zo veel druk op je schouders."
Foto Tom B
Kwam het moederschap voor jou natuurlijk?
"Ja absoluut. Maar ik besef dat ik een ontzettende bofkont ben. Terwijl ik me bleef focussen op mijn muziek en de plaat, zat Sam thuis om voor onze dochter te zorgen. Sam is jammer genoeg een uitzondering. In de praktijk is het nog veel te vaak de vrouw die thuisblijft na het krijgen van een baby."
Toch gaat deze plaat niet enkel over het moederschap. Thinking about you', nochtans een nummer over je dochter, is bijvoorbeeld heel herkenbaar voor zowat iedereen. Heb je daar bewust bij stil gestaan?
"Glasshouse' is voor mij zeker geen conceptplaat over het moederschap, maar ik heb de nummers natuurlijk wel geschreven op basis van mijn gedachten en gevoelens tijdens mijn zwangerschap en na de geboorte. En hoewel Thinking about you' inderdaad over mijn dochter gaat, weten we allemaal hoe het voelt om iemand te missen. Ik hoop dus dat deze plaat ook voor de niet-moeders of niet-vaders nog wat te bieden heeft." (lacht)
Op deze plaat staat je stem centraal, terwijl je de arrangementen eerder sober gehouden hebt. Het lijkt alsof je je weinig hebt aangetrokken van commerciële druk.
"Dat klopt, al heb ik achteraf gezien toch het gevoel dat dit mijn meest commerciële plaat tot nu toe is. Net omdat de nummers zo eenvoudig en rechttoe rechtaan zijn, denk ik dat ze de luisteraar gemakkelijker bereiken. Met een song als Sam' ben ik er al in geslaagd om mensen te doen huilen zonder dat ze het nummer of het verhaal erachter kennen. Dan weet je dat het goed zit."
Mare Hotterbeekx
Jessie Ware speelt op 18/03 in de AB te Brussel.