Twitter bewijst dat je met een limiet van 140 tekens toch heel wat kan zeggen. Misschien zelfs meer dan je zou denken, aangezien Amerikaanse onderzoekers erin geslaagd zijn om het woordgebruik op Twitter in verband te brengen met het inkomen van een gebruiker van het sociale medium.
Een onderzoeksteam onder leiding van Daniel Pretiuc-Pietro van de Universiteit van Pennsylvania analyseerde meer dan tien miljoen tweets van zo'n 5.200 Britse gebruikers. Op basis van de inhoud van de berichten en de bijhorende gevoelens, slaagde het team erin om sociaaleconomische factoren van de gebruikers correct te voorspellen.
In het Verenigd Koninkrijk is er immers een classificatiesysteem aanwezig waarbij werknemers in negen verschillende categorieën worden opgedeeld op basis van vereisten en inhoud. De onderzoekers onderzocht het taalgebruik van elke groep en keek specifiek naar wie welke woorden en sentimenten vaker bezigt.
De resultaten versterken gekende verschillen, maar leggen evengoed nieuwe contrasten bloot. Op basis van het woordgebruik kunnen de onderzoekers immers het geslacht en de leeftijd afleiden en dat zijn twee factoren die een rol spelen bij het loon. Nieuw is echter dat personen die meer angst en woede uiten op Twitter gemiddeld meer verdienen. Optimisten daarentegen zitten samen met Twitteraars die vaak vloeken in een lagere inkomensklasse. Twittergebruikers met een hoog inkomen, spreken discussiëren dan weer vaker over politiek, bedrijven en NGO's.
"Twittergebruikers met een lager inkomen zullen het medium eerder gebruiken om met elkaar te communiceren", verduidelijkt Nikolaos Aletras, medeauteur van de studie. "Gebruikers met een hoger inkomen zullen Twitter professioneel dan persoonlijk gebruiken en verspreiden er vaker nieuws."
Volgens de onderzoekers was dit de eerste studie van zijn soort.