"Het grootste deel van mijn jeugd was ik verslaafd aan sociale media, aan status en aan mijn uiterlijk", schrijft ze bij haar laatste Instagramfoto. Maar die druk en drang naar volgers, likes en virtuele erkenning werd haar uiteindelijk te veel. "Hoe kunnen we nu nog onszelf zijn en onze eigen talenten ontwikkelen, als we ons continu online vergelijken met anderen? Er is niets écht of oprecht aan social media, iedereen doet maar alsof en het draait enkel en alleen om erkenning van anderen. Die hypocrisie verstikte me."
A photo posted by Social Media Is Not Real Life (@essenaoneill) on
Daarom besliste de Australische tiener om voorgoed te stoppen met sociale media. Ze veranderde de naam van haar Instagramaccount naar 'Social Media Is Not Real Life' en verwijderde een hele resem foto's. Onder de achtergebleven posts vertelt ze eerlijk wat ze écht had gedaan om tot het eindresultaat te komen en hoeveel geld ze ermee verdiende.
Edit: "Please like this photo, I put on makeup, curled my hair, tight dress, big uncomfortable jewellery... Took over 50 shots until I got one I thought you might like, then I edited this one selfie for ages on several apps- just so I could feel some social approval from you." THERE IS NOTHING REAL ABOUT THIS. #celebrityconstruct A photo posted by Social Media Is Not Real Life (@essenaoneill) on
Bij een van haar selfies heeft ze dan ook volgende bijschrift toegevoegd: "Ik deed make-up op, krulde mijn haar, nam een jurk en zware, oncomfortabele juwelen. Ik nam vervolgens 50 foto's, totdat ik de foto had die jullie misschien zouden leuk vinden. Vervolgens bewerkte ik mijn selfie met verschillende apps, om toch maar jullie goedkeuring te krijgen. Kortom: er is niets echt aan deze foto."
Bij andere foto's schrijft ze dan weer dat ze een hele dag niet gegeten had en haar zus had uitgekafferd om tot de mooiste foto te komen. Af en toe werd ze ook betaald om met een bepaald product te poseren. "Ik kreeg 400 dollar om deze jurk te dragen en ik vind ze niet eens mooi. Er is niets mis met het promoten van een product, wel met het feit dat ik er niet eerlijk over was."
A photo posted by Social Media Is Not Real Life (@essenaoneill) on
Was paid $400 to post a dress. That's when I had maybe 150k followers, with half a million followers, I know of many online brands (with big budgets) that pay up to $2000 per post. Nothing is wrong with accepting brand deals. I just think it should be known. This photo had no substance, it was not of ethical manufacturing (I was uneducated at the time). SOCIAL MEDIA IS NOT REAL is my point. Be aware what people promote, ask yourself, what's their intention behind the photo? A photo posted by Social Media Is Not Real Life (@essenaoneill) on
Met haar nieuwe website "Let's be game changers" wil O'Neill andere mensen overtuigen van hoe vernietigend het is om online naar goedkeuring van anderen te zoeken. "Ik zie meer, ik luister meer en ik heb meer tijd. Ik ben creatiever, gelukkiger en minder gestrest. En het allerbelangrijkste: ik voel meer."
A photo posted by Social Media Is Not Real Life (@essenaoneill) on
A photo posted by Social Media Is Not Real Life (@essenaoneill) on