Infrabel staat voor enkele jaren van zware investeringen in de treininfrastructuur. Zo'n 225.000 dwarsliggers, de helft van alle overwegen, 10% van de bovenleidingen en een kwart van de sporen zijn op korte termijn aan vervanging toe. De deadline voor de werken: 2025.
"De spoorinfrastructuur heeft een bepaalde levensduur", legt woordvoerder van Infrabel Thomas Baeken uit aan Metro. "Je kan het vergelijken met de computer die je thuis hebt staan. Op een gegeven moment is die verouderd en aan vervanging toe."
Gemiddeld gaat het materiaal van ons spoorwegnetwerk zo'n 30 à 40 jaar mee, afhankelijk van de plaats waar het zich bevindt en hoeveel treinen er dagelijks passeren. "We werken met verschillende cyclussen", aldus de woordvoerder. "Voor het einde van elke cyclus beginnen we met het vervangen van de infrastructuur. We bevinden ons op een moment dat ons opnieuw verplicht zwaar te investeren."
Om de hinder voor de reizigers te beperken, hebben de werken zo veel mogelijk s nachts en tijdens de daluren plaats. "Maar als er een dringend probleem is, moeten we dat meteen oplossen en zijn vertragingen dus niet te voorkomen", geeft Baeken toe.
De omvang van de werken vragen om een grote financiële inspanning, zeker in tijden waarin het budget voor de spoorwegen kleiner wordt. "We beseffen dat het budget onder druk staat en dat het heel wat onderhoud zal vergen om een veilig en kwalitatief spoornet aan onze klanten te blijven aanbieden. Het is een grote uitdaging, maar we hebben er vertrouwen in dat we het aankunnen."
'Schuurtrein' houdt spoornet ijsvrij
Infrabel test deze winter een nieuw systeem om de gevolgen van het winterweer op het treinverkeer zoveel mogelijk te beperken. Naast de vier treinen die de sporen 's nachts bevochtigen en de afgevallen bladeren oprakelen, wordt er momenteel een vijfde trein getest, die de sporen telkens voor de ochtend- en avondspits schuurt met een mengsel van zandkorrels en een speciale gel.
"Als de huidige evaluatie positief blijft, kan de vijfde trein in de toekomst ook op andere spoorlijnen worden ingezet", zegt Frédéric Petit van Infrabel. De spoorinfrastructuurbeheerder ontvangt sinds 1 oktober ook specifieke weersvoorspellingen van het KMI om zich te kunnen wapenen tegen vorst, sneeuw en vallende bladeren.