Pas in september vorig jaar opende de populaire Zweedse keten een webwinkel in ons land. Ikea hield lange tijd vast aan het belevingsmodel van de winkels. Het bedrijf werd groot met zijn filialen in de stadsrand, met een grote verkoopsoppervlakte en ruime parking. Maar het koopgedrag van de consument wijzigt en dus experimenteerde Ikea met stadswinkels en opende het een onlineshop. De verkoop via het internet steeg vorig jaar met 30% tot 1,4 miljard euro. Dat is wel nog altijd maar een fractie van de totaalomzet van 34,2 miljard euro.
Nog geen contracten
Om dat bedrag wat bedrag nog wat op te krikken, kondigde topman Torbjorn Loof van Inter Ikea in een interview met persbureau Reuters aan dat het bedrijf zijn meubels ook via derden aan de man wil te brengen. Volgend jaar gaat Ikea het concept uittesten.
"Op digitale platformen verkopen we onze producten enkel via onze eigen website. Maar we zien dat het concurrentielandschap aan het veranderen is", aldus Loof. Het zou gaan om samenwerkingen met sites als Amazon of Alibaba.
Volgens de CEO zijn er nog geen contracten getekend met derde partijen. "Ik ga me nog niet uitspreken op welke platformen we gaan uittesten. We willen vooral weten hoe de onlineverkoop evolueert."