W?ie droomde als kind niet van een paar schoenen zoals de zevenmijlslaarzen uit het sprookje, waarmee je in 1, 2, 3 gaat naar waar je wilt? En wie fantaseerde na het zien van Back to the Future 2' niet over zelfsluitende sneakers? Maar de harde waarheid anno 2018 is: zulke magische baskets bestaan niet. We moeten nog altijd zelf onze veters knopen en stappen om vooruit te komen. Nochtans werken enkele bedrijven met man en macht aan de sneaker van de toekomst. Metro blikt al even vooruit.
Zelfknopende veters
Zo goed als elk jaar krijgen we te horen dat zelfsluitende baskets zoals in Back to the Future' niet veraf meer zijn. Nike bracht wel een ultra limited edition van de mythische Mag op de markt, net zoals het paar van Marty McFly in de film. En vorig jaar lanceerde het Amerikaanse merk zelfs de HyperAdapt 1.0, een veterloos model van meer dan 700 euro dat is uitgerust met E.A.R.L.-technologie (Electro Adaptive Reactive Lacing) en zich automatisch aan de vorm van je voet aanpast. Maar het blijft dus wachten op zelfknopende baskets voor het grote publiek. Al lijkt het er steeds meer op dat dat een sciencefictiondroom zal blijven.
Projecten zijn er nochtans genoeg. Begin 2016 gooide de Franse start-up Digitsole op de Consumer Electronics Show in Las Vegas hoge ogen met de Smartshoe 01. Een futuristische sneaker die je bedient met je smartphone en die zich automatisch vast- en losmaakt. Hij kan ook je voet verwarmen, berekenen hoever je gestapt hebt en hoeveel calorieën je daarbij verbrand hebt. Vorig jaar werd met succes een crowdfundingcampagne voor het prototype gelanceerd. Daarmee werkt Digitsole nu aan de Smartshoe 02 én aan andere futuristische modellen. Het blijft nog allemaal heel geheimzinnig, maar dichter kom je voorlopig niet bij de sneaker van de toekomst.
Op-en-top personaliseerbaar
Wat als de toekomst van de sneaker niet technologie, maar personalisatie is? Nike, Adidas, Converse en Vans bieden al volop online tools aan om je lievelingssneaker tot in de kleinste details te pimpen. Voor een prijskaartje tussen de 100 en 200 euro creëer je een compleet uniek model naar wens. Jij kiest de stof en de kleur van je veters en zolen. En je kan zelfs tekst toevoegen. Een paar weken later krijg je je homemade creatie thuis geleverd. Vans gaat daarin heel ver en laat je zelfs een foto op de schoen printen of originele motiefjes zoals kittens, skulls of weedblaadjes.
Ook minder bekende bedrijven wagen zich aan de mix van technologie en personalisatie. Zo doet start-up Shiftwear al enkele jaren de harten van geeks sneller slaan op technologiebeurzen. Hun connected sneakers hebben een flexibel OLED-scherm dat je kan bedienen met je smartphone. Via een app kan je realtime de kleur of het motief van je baskets veranderen, en er zelfs een foto of video op projecteren. Het concept creëert heel wat buzz sinds 2015, maar we moeten nog altijd de eerste sneakerfan ontmoeten die een paar Shiftwears aanheeft. Meer nog: heel wat mensen hebben lang geleden een vooruitbestelling geplaatst, maar niemand heeft zijn baskets al gekregen. Het bedrijf vindt maar moeilijk investeerders en de gebruikte technologie kost handenvol geld.
Het is duidelijk dat de baskets van de toekomst nog niet voor morgen zijn. De komende jaren hoef je echt geen grote doorbraak te verwachten. Personaliseren gaat wel almaar verder, maar hoogstwaarschijnlijk zullen zelfs de uniekste modellen nog wel een tijdje uitgerust zijn met een zool en veters.
Thomas Wallemaqc