Hoe twee ogen sluikstorten kunnen voorkomen

Hoe twee ogen sluikstorten kunnen voorkomen

In een recente studie van de universiteit van Newcastle kwam men tot de conclusie dat een afbeelding van twee ogen die je doordringend aankijken, voorkomt dat iemand een bepaald gedrag gaat stellen. Dit heeft volgens professor Daniel Nettle, één van de onderzoekers, te maken met het feit dat we ons beter gedragen en eerlijker zijn als we het gevoel hebben dat iemand ons in het oog houdt.

Fietsendieven

Voor het experiment lieten Nettle en zijn collega's twee soorten flyers maken. De ene met daarop aankijkende ogen en de opschriften ‘Opgepast voor fietsendieven' en ‘Doe je fiets op slot', de andere met dezelfde tekst, maar met een afbeelding van een fietsslot in plaats van ogen. Na het uitdelen van de flyers aan voorbijgangers werd nagegaan hoeveel personen de flyer op de grond gooiden. Slechts 4,7% van de mensen die de flyer met de ogen had gekregen, lieten het papiertje op de grond vallen. De flyer met het fietsslot werd op de grond gegooid door 15,6%.

Omstaanders

Dat experiment werd herhaald , maar de grootte van de ogen werd verkleind met 89%. Wanneer de flyers werden uitgedeeld, hield men eveneens rekening met het aantal omstaanders in de buurt van de onderzochte persoon. Hoe meer mensen in de omgeving van de proefpersoon aanwezig waren, hoe kleiner de kans dat de flyer op de grond belandde. Dit versterkte de bevinding dat een paar afgebeelde ogen voldoende zijn om sluikstorten te ontmoedigen.

Fast food

Om probleemgedrag als sluikstorten of diefstal tegen te gaan, is dit onderzoeksresultaat een grote hulp. Het onderzoeksteam wil in een volgend experiment nagaan of een foto van ogen op de verpakking van fast food een invloed heeft op hoeveel men precies eet.

Foto Pexels