H&M België heeft een opmerkelijke video gelanceerd voor haar recyclagecampagne Close the Loop'. Een van de talrijke modellen is een gesluierde blogster.
Modellen in reclamecampagnes zijn doorgaans mager en vaak blank. Een hoofddoek dragen ze in elk geval nooit. Dat is anders in een nieuwe video van H&M. Naast mensen met tattoo's, een tulband of een maatje meer, toont de video ook een model in hoofddoek. Het gaat om de Britse blogster Mariah Idrissi (23). «We waren op zoek naar influentials, en zij is een bekende blogster», legt Marianne Nerinckx van H&M België uit.
Het modeblad Fusion trok vervolgens naar het gesluierde model voor een gesprek. «Toen de talentscouts mij benaderden, vroeg ik meteen of ze wel wisten dat ik een hijab draag», zegt ze aan Fusion. Dat wisten ze zeker, en het was geen probleem. «Het is een belangrijke stap dat een vrouw in hijab eindelijk door de mainstream modewereld getoond wordt», voegt ze eraan toe. Idrissi is allesbehalve conservatief. Op haar instagramaccount toont ze foto's met make-up, neusring en stijlvolle kledij. Ze besloot op haar zeventiende uit religieuze overtuiging een hoofddoek te dragen.
Kleding recycleren
De video waarin Idrissi te zien is, past in de Close the Loop'-campagne. Klanten kunnen bij H&M tot twee zakken oude kledij per dag binnenbrengen. Die wordt dan gerecycleerd tot nieuwe kledij. «We willen de boodschap geven dat kledij niet in de vuilnisbak hoort», zegt Nerinckx. De kledingcollectie Close the Loop' is dan ook voor 20% gemaakt van kledij die klanten binnengebracht hebben. «De bottomline van het filmpje is dat er in mode geen regels zijn, behalve één regel: recycleer je kleding», besluit Nerinckx.
Het gaat hier om een video, maar voorlopig betekent dit niet dat in de normale H&M-campagnes gesluierde vrouwen zullen verschijnen. «In een filmpje is het makkelijker om meer diversiteit te tonen, in een campagne werken we met één of twee modellen», legt Nerinckx uit. «Daarbij is het altijd de vraag hoe het kledingstuk het best tot zijn recht komt.»