Helft ouders verifieert niet of kinderen correct vastgeklikt zijn

Helft ouders verifieert niet of kinderen correct vastgeklikt zijn

Sinds 2006 moeten kinderen die kleiner zijn dan 1,35 meter altijd worden vervoerd in een autozitje dat aangepast is aan hun gewicht en lengte. De regel geldt al meer dan tien jaar, maar de correcte toepassing blijkt een groot probleem. De VSV peilde vorige maand bij 500 ouders en grootouders en daaruit blijkt dat de helft niet systematisch controleert of het kind correct zit vastgeklikt. Eén op de drie gebruikt niet stelselmatig een aangepast kinderzitje en evenveel bevraagden vinden het "niet evident" om zo'n zitje correct in de wagen te installeren. Fouten zijn snel gebeurd, geeft één op de vijf aan.

Ook de basisregels voor het correct gebruik van kinderzitjes blijven vaak onbekend. Slechts 26% zegt ze allemaal te kennen en drie op de tien denkt goed op de hoogte te zijn. Eerder bleek ook al dat de helft van de kinderen in Vlaanderen niet op de correcte manier vastgeklikt is en dat een tiende zelfs helemaal zonder beveiliging meerijdt.

"Overlijdensrisico halveert"

Mobiliteitsminister Ben Weyts wijst erop dat meer dan de helft van de verkeersslachtoffers tussen 0 en 9 jaar een autopassagier is. "In tegenstelling tot wat velen denken, is de auto dus geen veilige plek voor de kinderen", aldus de minister. "Kinderzitjes die correct worden gebruikt, halveren het overlijdensrisico bij een ongeval. Het is daarom letterlijk van levensbelang om je kind op de juiste manier vast te klikken. Een simpele klik kan een groot verschil maken!"

Belofte maakt schuld

De VSV gaat daarom van 14 augustus tot 3 september een affichecampagne voeren om ouders en grootouders te sensibiliseren. Op de affiche is een kindje te zien dat correct vastgeklikt zit op de achterbank van de wagen, met de slogan ‘Mama heeft beloofd me altijd vast te klikken' en de baseline ‘Beloof het ook op BELOOFD.be'. Er komen ook radiospotjes, gerichte advertenties en informatiefolders. "Door mensen aan te zetten hun belofte concreet uit te spreken en te delen via een website, wordt de boodschap heel persoonlijk, wat de impact vergroot", luidt het bij de Stichting Verkeerskunde. Men wil het beloofd-concept op termijn ook uitbreiden naar andere verkeersveiligheidscampagnes.