Er zijn zo veel buitenlandse chauffeurs die door Vlaanderen razen zonder dat ze 1 eurocent bijdragen aan onze weginfrastructuur. Als we hen laten betalen, kunnen we de verkeersbelasting voor de Vlaming afschaffen, en de inkomsten van de buitenlanders gebruiken om te investeren in weginfrastructuur, vertelde Weyts aan VTM.
Hij heeft een eerste proefproject over de theoretische onderbouw voor de kilometerheffing klaar dat de komende weken zal uitgevoerd worden. Het is een volledig nieuw idee dat nergens in het buitenland al toegepast wordt, klopt de mobiliteitsminister zich op de borst.
Financiële discriminatie
De Nederlandse mobiliteitsclub ANWB is niet te spreken over de plannen van Weyts. Volgens directeur Ferry Smith. moet ons land eerst zorgen voor een goede kwaliteit van de wegen, vooraleer geld te vragen. België heeft jarenlang te weinig geïnvesteerd in goede infrastructuur, vertelt Smith in een gesprek met NOS. Het is oneerlijk dat Nederlanders zouden moeten opdraaien voor de kosten, terwijl ze zelf al relatief veel wegenbelasting betalen. Vooral als je op die wegen moet reizen om op vakantie te gaan. De topman noemt het «financiële discriminatie». Bovendien zou Duitsland volgens Smith al eens gebroed hebben op een gelijkaardig plan, maar zou het land teruggefloten zijn door de Europese Commissie.
Nederlandse minister van Infrastructuur, Melanie Schultz van Haegen sluit zich aan bij d ANWB en zegt de ontwikkelingen op de voet te volgen.