Maar wat wordt eigenlijk bedoeld met de waarde van een merk? Volgens Brand Finance is het de som die het bedrijf ervoor zou moeten betalen om het te gebruiken als het dat niet in bezit had. Die waarde wordt bepaald door te kijken naar onder meer de marketinginvesteringen, bekendheid en tevredenheid van het personeel.
Google, niet Apple
De waarde van Google steeg afgelopen jaar met 24%. Die van Apple daalde van bijna 146 miljard dollar naar 107 miljard (zo'n 100 miljard euro).
De toppositie van Google is deels te verklaren door de markt waarin de zoekmachine zich bevindt. Google heeft een heel dominante positie en nauwelijks concurrentie. Apple's iPhone daarentegen heeft steeds meer te maken met bijvoorbeeld Chinese spelers. Dat meldt Business Insider. Ook concurrent Samsung heeft een groot deel van het marktaandeel opgeëist.
Het merk Facebook doet het ook uitstekend. De merk-waarde is vergeleken met vorig jaar bijna verdubbeld, van 34 miljard dollar naar 62 miljard (zo'n 57 miljard euro).
Sterkste merk
Het strategiebureau kijkt daarnaast naar welk merk het sterkste is. Daarbij wordt rekening gehouden met de bekendheid, de financiële resultaten en de emotionele band die mensen met het merk hebben.
Lego blijkt het sterkste merk te zijn. Dat is vooral te danken aan de samenwerkingsverbanden, waaronder Lego Star Wars, Lego Harry Potter en Lego Batman. Daardoor kan de kracht van het merk nog verder toenemen, omdat de Deense speelgoedfabrikant op die manier bekender wordt bij zowel volwassenen als kinderen.
Ook Google doet het in deze ranglijst goed. De zoekmachine staat hier op de tweede plaats, gevolgd door sportmerk Nike.
Waardevolste merken
- Apple
- Amazon.com
- AT&T (telecommunicatie
- Microsoft
- Samsung Group
- Verizon (telecommunicatie)
- Walmart
- ICBC (Chinese bank)