Het first-click-free'-beleid van Google ligt al langer onder vuur. Nieuwswebsites hekelden dat ze werden gedwongen om enkele artikels gratis aan te bieden, omdat zij anders niet meer prominent in de Google-resultaten zouden komen. Daarmee verloren ze heel wat inkomsten van abonnementen.
Google heeft nu het geweer van schouder veranderd. "De mensen zoeken via Google naar kwaliteitsinhoud en ons werk bestaat erin hen die te helpen vinden. Maar soms is die inhoud betalend", klinkt het op de officiële blog van het bedrijf.
Betaling vergemakkelijken
Uitgevers zullen er voortaan voor kunnen kiezen om internetgebruikers geen enkel gratis artikel meer te bieden. Al raadt Google hen aan om voorlopig nog tien artikels per maand te laten lezen zonder betaalmuur. Het techbedrijf belooft ook het proces voor betaling van een abonnement vergemakkelijken. Klanten zouden met een klik moeten kunnen betalen dankzij de identificatie- en betalingstechnologie. Verder wil Google media helpen om aanbiedingen op maat te creëren voor specifieke gebruikers.
New York Times
Het technologiebedrijf zegt al rond de tafel te hebben gezetten met uitgevers als de New York Times en de Financial Times.