Google heeft net officieel een nieuw Gmail-format online gezet dat het extreem eenvoudig maakt om je af te melden van e-mails die je niet meer wil krijgen.
Vroeger was het een ware pest. Elke keer als je ergens een account aanmaakte werd je haast automatisch ingeschreven voor de nieuwsbrief of een dagelijkse update. Uiteindelijk zat je dus met meer dan honderd mails in je mailbox waar je niets aan had en die je belangrijke mails onvindbaar maakten. Als we het eindelijk kotsbeu waren, gingen we met goede moed naar de afmeld-knop zoeken die natuurlijk zo onvindbaar mogelijk was gemaakt.
Nu heeft Google eindelijk een oplossing gevonden en het is een zegen voor de Gmail-gebruiker. De afmeldknop staat nu immers recht naast het emailadres. Rechts bovenaan in de e-mail dus. Een simpele klik is voldoende om je af te melden en mails die je niet meer wenst ook daadwerkelijk niet meer te krijgen.
E-mail marketeers raakten natuurlijk in paniek, maar Google beweert dat deze toevoeging positief is voor iedereen. "De unsubscribe-optie is gemakkelijk te vinden en een zegen voor iedereen. Voor e-mail afzenders betekent het dat hun e-mail nu veel minder snel gemarkeerd zullen worden als spam," schrijft Google.
Legitieme bedrijven zoals Groupon sturen erg veel updates per dag en de berichten worden vaak gemarkeerd als spam omdat de gebruikers geen e-mail meer willen. Als je vak gemarkeerd wordt als spammer dan classificeert Google je ook als dusdanig waardoor er problemen optreden bij leveringen etc voor de afzender.