Sinds 2004 houdt Google bij waarover gebruikers communiceren in hun mailverkeer. Krijg je een mail van je tennisclub? Dan is de kans groot dat je niet veel later advertenties ziet voor nieuwe rackets. De techniek botst op heel wat kritiek, aangezien Google het niet al te nauw neemt met de privacy. Desondanks groeide het bedrijf uit tot de meestgebruikte maildienst ter wereld, met zo'n 1,2 miljard gebruikers.
Klachten van betalende klanten
Google stopt nu met die praktijk. De betalende Gmail-klanten hadden ook vaak de indruk dat hun mails bekeken werden, terwijl het bedrijf benadrukt dat dat niet zo is. Om alle verwarring weg te nemen, besloot Google er volledig mee te stoppen.
Toch zullen gebruikers nog steeds gepersonaliseerde advertenties te zien krijgen. De technologiegigant zal zich daarvoor baseren op "andere determinerende signalen". Wat ze daarmee precies bedoelen is niet duidelijk. Wie geen reclame op maat wil, kan die functie uitschakelen in de gebruikersinstellingen, klinkt het.