De dochtermaatschappij werd opgericht in 2011, toen Google zijn zelfrijdende Priuses- auto verving door het Lexus-model. In de bijbehorende documenten wordt Google Auto opgegeven als drijvende kracht achter de 23 zelfrijdende Lexus-voertuigen, waaronder ook de auto's die onlangs bij verschillende ongelukken betrokken te raakten. Het bedrijf Google Auto werd eveneens opgegeven bij de officiële nummerplaatregistratie van de wagens.
Door het hele experiment met de zelfrijdende auto's uit te voeren via een dochtermaatschappij, dekt de internetgigant zichzelf handig in tegen risico's. Moest het bedrijf naar aanleiding van de ongevallen voor de rechter gesleept worden, zou Google Auto immers aansprakelijk zijn en niet Google zelf. Hiermee vermijdt het bedrijf dat het financieel zijn broek zal scheuren aan de zelfrijdende auto's.
Intussen zijn er ook meer details onthuld over de nieuwe lichting zelfrijdende auto's: ze zullen achterwielaandrijving hebben en aangestuurd worden door een elektrische motor van 20 tot 30 kilowatt. Ter vergelijking: de auto's van Tesla hebben een aandrijving van zo'n 300 kilowatt.
In juni van dit jaar is de zoekgigant gestart met het uittesten van zijn zelfrijdende auto's op echte wegen, maar de commercialisering van de voertuigen staat nog lang niet op punt. Zelfs met vele duizenden kilometers op de teller, blijft het hier gaan om een experiment dat nog een lange weg af te leggen heeft.