De technologie moet het mogelijk maken om boodschappen af te rekenen zonder bankkaart of pincode. In plaats daarvan wordt aan de kassa gebruik gemaakt van biometrische instrumenten. Die tools herkennen de persoon en halen het gewenste bedrag van diens rekening te halen.
Ook Apple en Samsung experimenteerden al met een soortgelijk biometrisch scansysteem. Apple Pay identificeert klanten bijvoorbeeld op basis van hun vingerafdruk en de befaamde Samsung Galaxy Note 7 heeft een ingebouwde netvliesscanner.
Innovatie troef
Nog tot 30 januari zullen 1.400 personeelsleden van twee Japanse bedrijven deelnemen aan een experiment met dit zogenoemde NeoFace identificatiesysteem. Volgens NEC, de Japanse IT-gigant die de technologie ontwikkelt, zijn de eerste resultaten veelbelovend. Het systeem zou tegen de Olympische Spelen in 2020 op punt moeten staan.
NEC is overigens niet het enige bedrijf dat experimenteert met innovatieve betaalmethodes. Zo demonstreerde de financiële instelling Visa eerder dit jaar een geconnecteerde auto die met behulp van een ingebouwde chip automatisch alle tank- en parkeerkosten betaalt.