In 2017 waren motorrijders in Vlaanderen betrokken bij 1.518 letselongevallen. Hierbij vielen onder de motorrijders 36 doden en 1.506 gewonden. De meeste motorongevallen zijn het gevolg van het verlies van de controle over het stuur of omdat de motorrijder door een andere weggebruiker niet tijdig opgemerkt wordt. In één geval op drie is er sprake van een eenzijdig ongeval waarbij geen andere weggebruiker betrokken was. In meer dan de helft (54%) van de andere gevallen waarbij een motorrijder in botsing kwam met een andere weggebruiker, had deze laatste de motorrijder niet of te laat gezien.
Broodnodig
Opfrisinitiaties zoals de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) gisteren organiseerde, op de Dag van de Motorrijder, zijn volgens Weyts broodnodig omdat de gemiddelde motorrijder eerder een beperkte ervaring heeft en pas bij goed weer zijn motor van stal haalt. Uit een VSV-enquête blijkt dat 60% van de personen met een motorrijbewijs het voorbije jaar niet met de motor reed. Van degenen die dat wel deden, legt 52% minder dan 5.000 km per jaar af. Ook houdt slechts 71% er bij het rijden vaak rekening mee dat men als motorrijder minder snel wordt opgemerkt. 17% rijdt vaak zonder beschermende kledij.