Even ter verduidelijking: zeggen dat we zullen slagen om te slagen is niet voldoende. "We moeten vertrouwen hebben in onze kwaliteiten voor we vertrouwen kunnen hebben in onze capaciteiten", verklaart Isabelle Wats, coach en oprichtster van de coachingschool Creacoach. "Soms denken we dat we geen zelfvertrouwen hebben, terwijl we eigenlijk geen vertrouwen hebben in onze kwaliteiten. De eerste vraag die je jezelf moet stellen is: ken ik de leerstof?"
Verbeelding is de sleutel tot succes
Maar soms zorgt stress ervoor dat we de kluts kwijtraken, zelfs als we de leerstof goed onder de knie hebben. "Maak van die angstgevoelens een verlangen", adviseert de coach. "Faalangst is eigenlijk een sterk verlangen naar succes. Koester die succesgedachte in plaats van de angst. Wanneer we denken dat we zullen slagen, hebben we ook veel meer kans om te slagen, zo simpel is het. Concreet kan je bijvoorbeeld denken aan het moment waarop de leerkracht de punten bekendmaakt en proberen te voelen hoe blij je bent wanneer je de goede resultaten te horen krijgt."
Laten herhalen
Soms weten we niet zo goed of we de leerstof goed beheersen. De beste manier om dit na te gaan, is om vrienden of kennissen te laten herhalen wat je hen vertelt. Wanneer je in deze oefening slaagt, krijg je meteen meer zelfvertrouwen. Het is ook een heel goede oefening in mondelinge vaardigheden. Ideaal dus als het examen mondeling is.
Lach en blijf jezelf
Stel dat het examen mondeling is, beeld je dan in wat er kan gebeuren. Op een positieve manier natuurlijk! Denk aan de leerkracht die naar je lacht, je krijgt een goede vraag... Wat de houding betreft, is het erg belangrijk dat je bij het eerste contact glimlacht. "Uit je lichaamstaal moet blijken dat je weet wat je waard bent, dat je weet dat je het onderwerp beheerst en zelfs dat je blij bent dat je er bent", beklemtoont Isabelle Wats. Glimlachen is tijdens de eerste minuut belangrijk, daarna moet je je uiteraard concentreren. "Kom ook niet te zelfverzekerd of te zelfingenomen over. Dat kan in je nadeel spelen. Blijf vooral jezelf! Het is niet erg dat er uit je houding een bepaalde stress af te leiden is. Het bewijst dat je er erg mee bezig bent en dat je er veel inspanningen voor hebt geleverd." Maak je dus geen zorgen als je je stress niet volledig onder controle hebt.
Leerkrachten zijn ook maar mensen
Een van de oorzaken van stress is de leerkracht zelf, vooral bij mondelinge examens. Leerkrachten kunnen voor sommige leerlingen intimiderend zijn. De volgende doodeenvoudige oefening kan helpen om het personage van de leerkracht tot normale proporties terug te brengen: stel je die persoon voor in zijn dagelijkse leven, terwijl hij bijvoorbeeld spaghetti klaarmaakt, denk eraan dat ook hij examens heeft afgelegd en dat het angstzweet hem ook uitbrak wanneer hij voor zijn eigen leerkracht stond.
Je eigen ritueel
Sommigen nemen een voorwerp mee: een juweeltje, een edelsteen, een geluksbalpen... Anderen nemen hun cursus mee, zelfs al weten ze dat ze er tijdens het examen niet naar mogen kijken en dat laten we eerlijk zijn nalezen net voor het examen nog nooit iets heeft opgeleverd. "Zo'n ritueel is belangrijk, het stelt je gerust en geeft je vertrouwen", stelt de coach.
Door Lucie Hage
Foto R.V.