“Gemiddeld spenderen we allemaal 10 minuten per week aan een contact met een contactcenter”

“Gemiddeld spenderen we allemaal 10 minuten per week aan een contact  met een contactcenter”

“In een modern contactcenter wordt tegenwoordig niet alleen meer de telefoon opgenomen, maar worden ook mails en tweets beantwoord. Chats en ook sociale media worden ingezet.” weet Hans Cleemput, secretaris-generaal van de overkoepelende federatie contactcenters.

De cijfers van de sector zijn indrukwekkend. Als je alle contacten optelt, gaat het over één miljard contacten per jaar. Gemiddeld spenderen we allemaal tien minuten per week aan een contact met een contactcenter.

“De sector is opgedeeld in enerzijds de facilitaire contactcenters die in opdracht van andere bedrijven werken. Daar zitten grote spelers bij met meer dan duizend medewerkers. Maar de grote meerderheid werkt in de zogenaamde inhouse contactcenters, dat zijn bedrijven die hun eigen klantendienst bemannen.

Knelpuntberoep

De sector is constant op zoek naar nieuwe medewerkers. Het beroep van contactcentermedewerker heeft de laatste jaren altijd in de top tien gestaan van de knelpuntberoepen. Vorig jaar waren er meer dan zesduizend vacatures. En de sector investeert zelf ook: “Sinds twee jaar hebben we een project lopen waarbij we in 24 scholen de onderwijsrichting van contactcentermedewerker aanbieden in het beroepsonderwijs. Het eerste jaar hebben we daar meer dan 400 studenten zien instromen. De gevolgen gaan we de komende jaren zien.”

“Het enige wat soms tegen ons werkt is de perceptie van ons beroep. Velen denken verkeerdelijk dat we alleen aan telemarketing doen en mensen 's avonds lastig vallen als ze aan het eten zijn, maar dat is een heel beperkt onderdeel. We zijn er voor de klanten, we leveren een service en er zal in de toekomst meer en meer een beroep worden gedaan op de diensten van het contactcenter.“