AXA Belgium behandelde in 2016 meer dan 450.000 dossiers, waarvan in 1.600 gevallen bewezen is dat het om fraude ging. Bij meer dan een op de drie ging het over gesjoemel met de autoverzekering, gevolgd door de brandverzekering (25%) en de burgerlijke aansprakelijkheid (10%).
Valse verklaringen
Fraudeurs proberen schadevergoedingen te krijgen door valse verklaringen af te leggen over de schade of de omstandigheden niet correct aan te geven. Zo kan een passagier aangeven dat hij zelf achter het stuur zat tijdens een auto-ongeval om zo de chauffeur te beschermen die dronken reed. Opzettelijke schadegevallen waren goed voor 1,7% van de fraudedossiers.
250 miljoeneuro te veel
Daardoor wordt er in ons land 250 miljoen euro te veel uitgereikt per jaar. Voor die kost draaien alle andere verzekeringsnemers op aangezien de verzekeraars die put dichten door de premies duurder te maken.
AXA Belgium zegt dat het de voorbije tien jaar steeds grotere bedragen wist te vrijwaren door fraude te bestrijden. Die stijging wijst volgens de verzekeraar op een beter beheer van de fraudeopsporing.
In 2016 wist de verzekeraar meer dan 28 miljoen euro te beschermen tegen een onterechte uitkering. Dat is 2,5% van de totale kostprijs van de schadegevallen.