Nu dat China stilaan uit het hokje van groeiland barst, is er in het land meer en meer geld dat zich richt op waardevolle markten uit het buitenland. Zo zagen Europese sportliefhebbers de voorbije jaren al heel wat topvoetballers een lucratieve verhuis naar het Oosten maken, maar de Chinezen richten hun pijlen ook op meer tastbare producten. De internationale wijnmarkt is één van die doelen.
"Bliksemschicht in wijnwereld"
Consternatie dit weekend op het Chateau du Galoupet, een van de belangrijkste wijndomeinen van Frankrijk. Tijdens de bekendmaking van de winnaars van de blinde wijnproefwedstrijd blijkt China zowaar helemaal bovenaan te staan, voor gevestigde waarden zoals het thuisland en de Verenigde Staten, meldt The Guardian. België, vorig jaar nog tweede in de stand, eindigde net naast het podium en ex-winnaar Spanje strandde op een teleurstellende tiende plek.
Hoewel de Chinese ploeg, die vooraf als outsider werd bestempelt, de overwinning omschreef als "50% kennis en 50% geluk", is het niet zomaar een gelukstreffer. De organisatoren noemden het "een bliksemschicht in de wereld van de wijn".
De Oosterse grootmacht wil al langer een plaats veroveren aan de internationale wijntafel. Het land telt meer producenten dan Frankrijk en staat daarmee wereldwijd op de tweede plaats, achter Spanje. Sinds 2000 kwam er wijngrond bij ter grootte van Puerto Rico. De groei dient vooral om aan de immense binnenlandse vraag te voldoen. De Chinezen consumeerden in 2013 in totaal 1,86 miljard flessen rode wijn. Geen enkel land doet beter.