Volgens de Britse krant 'The Guardian' moet het intussen gekende fenomeen FOMO plaats ruimen voor MOMO of 'mystery of missing out'. De krant doet ook nog vijf nieuwe begrippen uit de doeken die veroorzaakt worden door sociale media.
Fomo, 'fear of missing out' is een fenomeen waarbij je bang bent om iets te missen en daardoor constant op sociale media vertoeft. Meer en meer mensen hebben daar genoeg van en kiezen ervoor om de zaken waarmee ze bezig zijn geheim te houden. Volgens de krant is MOMO of 'mystery of missing out' de nieuwe graadmeter van exclusiviteit. Hoe leuker de plaats of het feestje, hoe minder foto's er te vinden zullen zijn op Facebook, Twitter en Instagram.
Kate Moss
Afgelopen weekend gaf Kate Moss een verjaardagsfeest waarbij ze de genodigden expliciet vroeg om geen foto's of filmpjes te posten op sociale media. Op die manier wordt het exclusieve naar voren geschoven.
Nieuwe fenomenen
In de familie van 'momo' vinden we nog vijf nieuwe begrippen rond social media:
Jomo ('joy of missing out): Men spreekt over jomo wanneer je het helemaal niet erg vindt om iets te missen.
Slomo (slow to missing out) Je hebt last van slomo wanneer je pas een dag later merkt wat je allemaal gemist hebt, omdat je dat dag voordien niet actief was op sociale media.
Fo-momo (fear of mystery of missing out): Bij fo-momo panikeer je omdat je batterij plat is en dus op die manier alle kiekjes van je vrienden mist.
Foji (fear of joining in): Bij foji blijf je opzettelijk weg van Twitter of Instagram omdat je niet weet wat je moet posten en je denkt dat niemand je zal volgen.
Bromo: Wanneer je vrienden zo vriendelijke zijn om geen foto's online te zitten over iets waar je niet bij kon zijn.