Fietsers willen meer ruimte en minder auto's

Fietsers willen meer ruimte en minder auto's

Met de Omloop Het Nieuwsblad begint dit weekend het klassieke wielervoorjaar. Vanaf dan lijkt ons land tot het einde van oktober in de ban van geschoren kuiten, démarrages en elkaars gat dichtrijden. Maar uit een enquête van de Fietsersbond en zijn Franstalige tegenhanger GRACQ blijkt dat de modale fietser allesbehalve tevreden is met het fietsklimaat in ons land.

Regels moeten eenvoudiger

Zo blijft veiligheid op de fiets een probleem. Zo'n 67% van de ondervraagden voelt zich in België niet veilig op twee wielen. Vooral in Vlaanderen is dat een werkpunt, want 90% van de ondervraagden geeft aan dat ze niet met hun kinderen naar bepaalde bestemmingen fietsen. Ook bij de Waalse respondenten wordt er geijverd voor een aangepaste wegcode.

In Vlaanderen kan de regelgeving voor de aanleg van nieuwe infrastructuur eenvoudiger. Dat geldt vooral bij voor fietssnelwegen die zich momenteel moeten schikken naar de voorwaarden van andere beleidsdomeinen zoals die van de waterwegen, natuur en erfgoed.

Bedrijfswagens

Op federaal niveau vindt 69% van de respondenten dat de fiscaliteit niet voldoende voordelig is voor fietsers. Vooral het fiscaal bevoordelen van bedrijfswagens moet stoppen, vindt de Fietsersbond. In 2016 werd er 3 miljard euro geïnvesteerd in bedrijfswagens en slechts 100 miljoen euro in fiscale voordelen voor fietsers.

"Luchtkwaliteit is onaanvaardbaar"

In Brussel wordt vooral de slechte luchtkwaliteit aangeklaagd. Slechts 9% vindt die aanvaardbaar. Dat hangt samen met de autodruk, die 90% van de respondenten in Brussel te hoog vindt. Met 539.519 nieuw ingeschreven voertuigen is België trouwens koploper in Europa. Slechts 16% van de respondenten zegt over voldoende fietsruimte te beschikken en 18% voelt zich veilig op de fiets in de hoofdstad.

Infografiek Metro