Als je gisteren met de auto onderweg was, dan waren heel wat steden verboden terrein. Het was opnieuw tijd voor Autoloze Zondag, klassiek het orgelpunt van de Week van de Mobiliteit. Dit jaar draaide die rond de 200ste verjaardag van de fiets. En er was geen gebrek aan ruimte voor de tweewielers.
Gratis fietsherstellingen
Een veertigtal gemeenten in Vlaanderen schreven zich in voor Autoloze Zondag en verspreid over heel Vlaanderen waren er autovrije zones in grote steden en kleine gemeenten. Naast de klassiekers, zoals de Autodeelsalons en de Cycle Chic-acties, kon je ook naar enkele in het oog springende acties, zoals Fly Over in Gent.
Daarvoor werd het viaduct naar het Zuid zoals elk jaar afgesloten. Deze keer werd er voor het eerst een straatfeest georganiseerd. "Het is een statement van jewelste: het toont waar vrijgekomen ruimte op een niet evidente plek midden in de stad kan toe leiden", zegt schepen voor Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen). "Iedereen komt hier aan met de glimlach, het is een ongelooflijk zicht."
Ook in de hoofdstad werden allerhande activiteiten georganiseerd. Zo stond er een fietsdorp op het Poelaertplein en beeldde een retro-fietsparade van tien kilometer de geschiedenis van de fiets uit. Wie mechanische pech had op de Autoloze Zondag kon gratis rekenen op fietsherstellingsdienst van vzw Cyclo.
De wagens die wel een toestemming hadden om in de hoofdstad te rijden, moesten dat doen met een snelheid van maximaal 30 kilometer per uur. Het openbaar vervoer was gratis.
Concentratie stikstof daalt
In de marge van het evenement heeft Greenpeace de dieselmotor symbolisch ten grave gedragen in de Brusselse Belliardstraat. De milieuorganisatie kaartte met de actie de schadelijke uitstoot van de wagens aan. Ze meet al sinds 12 september op de drukke Brusselse verkeersas de uitstootwaarden en wilde het verschil aantonen met deze dag zonder of weinig wagens. Na het eerste half uur was de vervuiling van stikstofdioxide al met een derde afgenomen tot 45 microgram per kubieke meter, aldus Greenpeace.
"We zijn vergiftigd door diesels, en de enige manier om onze lucht weer snel gezond te maken, is zo snel mogelijk afstappen van zulke verbrandingsmotoren", stelt Joeri Thijs van Greenpeace België. "Dieselauto's zijn even ongepast in stadscentra als een rokershoek in een ziekenhuis."