Honderd vrijwilligers, onderverdeeld in drie groepen met een mobiliteitsbudget van 150, 250 en 350 euro per maand, testen van begin april tot eind juni in Gent de app uit. Het bedrag werd bepaald in functie van de wagen en het aantal kilometers dat de gebruiker gemiddeld deed. Met de app kunnen tram- en busverbindingen snel gevonden en betaald worden, maar er kunnen ook shuttlediensten, taxi's, fietsverhuurdiensten, autoverhuur en autodelen, parkings, enzovoort mee gevonden en betaald worden.
Momenteel wordt nog met de NMBS onderhandeld. "De bedoeling is dat mensen nadenken over hun verplaatsingsgedrag en daardoor hun gedrag ook veranderen", zegt Touringwoordvoerder Danny Smagghe. De eerste resultaten wezen alvast op een rationeler autogebruik.
Een tekort aan bakfietsen
De vakgroep Geografie van de UGent doet de coördinatie en opvolging van de testresultaten. "Sommigen gebruiken de app uit ideologische overwegingen, omdat ze een duurzamere mobiliteit willen, bij anderen is het gebruik eerder uit financiële noodzaak", zegt professor Frank Witlox over de beweegredenen. Een communitywerking zorgt ervoor dat aanbieders zicht krijgen op de noden van gebruikers. Zo bleek uit de eerste testresultaten bijvoorbeeld al een tekort aan elektrische bakfietsen.
Een gelijkaardige MaaS-app, die mobiliteit als een dienst beschouwt en gekoppeld wordt aan een mobiliteitsbudget, wordt momenteel in Göteborg (Zweden) en Helsinki (Finland) gebruikt. In het najaar volgt een evaluatie van het Gentse proefproject, onder meer ook om te zien of mensen effectief hun verplaatsingsgedrag aanpasten. Er is nu al interesse vanuit Antwerpen en Brussel, zo was te horen.