Elke dag vinden twaalf letselongevallen plaats waarbij de chauffeur het hazenpad kiest. Tel daarbij de ongevallen met blikschade en het gaat al gauw om meer dan tweehonderd bestuurders per dag. Een analyse van de criminaliteitscijfers leert dat bestuurders vaak vluchten om andere misdrijven te verbergen. "Door een efficiënte bestraffing en consequente opvolging van onderliggende verkeersmisdrijven, zal men minder snel geneigd zijn dergelijke overtredingen te begaan, waardoor ook het aantal vluchtmisdrijven zal dalen", maakt Van den Bergh zich sterk.
Rijbewijs met punten
Het Kamerlid is voorstander van een verhoging van de pakkans bij rijden onder invloed en een ruimere toepassing van de speekseltest, maar ook de invoering van een databank waarin nummerplaten worden gelinkt aan de verzekering en het keuringsbewijs. Voor zware probleembestuurders moet de maximale straf omhoog en Van den Bergh ziet ook in het rijbewijs met punten een manier om het gedrag van probleembestuurders aan te passen. Bovendien wil hij de verbeurdverklaring van een voertuig, waarmee een zware overtreding werd begaan, vaker mogelijk maken.
"Moeten niet altijd verstrengen"
N-VA kan zich alvast vinden in de voorstellen. "Als ik de grote lijnen hoor, lijkt het me wel iets dat we kunnen steunen", zegt Inez De Coninck, ondervoorzitter van de N-VA-Kamerfractie. "Hoe dan ook moeten we er alles aan doen om vluchtmisdrijven aan te pakken, want de cijfers liegen er niet om." Open Vld wil wachten op een eigen actieplan, dat klaar zou zijn in mei. "Er is nood aan nieuwe maatregelen, maar wij zijn er niet van overtuigd dat we op het vlak van verkeersveiligheid altijd maar strenger moeten gaan", zegt Kamerlid Sabien Lahaye-Battheu.
Foto Belga / T. Roge