Op de Fashion Summit in Kopenhagen hebben ketens als Adidas, Inditex, Hugo Boss en H&M de 2020 Circular Fashion System Commitment- overeenkomst ondertekend, waarin ze beloven om zich te engageren om het circulaire modesysteem te optimaliseren. Elk bedrijf heeft voor zichzelf concrete doelstellingen en een plan van aanpak geformuleerd.
25.000 kilo kleren
In totaal zijn er vier actiepunten waarop de bedrijven zich zullen engageren: ontwerpen met oog op de herbruikbaarheid, het frequent inzamelen van gebruikte kleding, meer gebruikte kledij verkopen en meer textielvezels die afkomstig zijn van oude en gebruikte kledij recycleren. Het merk Suitsupply engageert zich bijvoorbeeld om tegen 2020 in elke winkel een take-back-schema op poten te zetten. Zo wilt het merk binnen de twee jaar al minstens 25.000 kilogram gebruikt textiel en lederwaren opnieuw ophalen.
Doorverkoop
Ook de Zweedse keten H&M onderneemt verschillende acties. Tegen 2020 zal 40 tot 60 procent van de door H&m teruggenomen kledij opnieuw verkocht of hergebruikt worden. Daarvoor gaat het bedrijf een samenwerking aan met een partner, die de kwaliteit van de ingezamelde kledij nauwgezet zal controleren.
Wie benieuwd is naar de doelstellingen van de andere deelnemende bedrijven, kan een kijkje nemen op globalfashionagenda.com