De top drie wordt vervolledigd door de twee berichtendiensten van Facebook, Whatsapp en Messenger. Op de vierde plaats prijkt nog een andere Facebook-telg: de fotodeelapp Instagram. De enige niet-Facebookapp in de top vijf is de populaire jongerenapp Snapchat.
Dat is goed nieuws voor Snap, het moederbedrijf achter Snapchat, die volop bezig is met de voorbereidingen van een beursgang in maart. Facebook zelf communiceert niet hoeveel keer een bepaalde app van het bedrijf gedownload wordt, maar wel hoeveel gebruikers er maandelijks actief zijn. In het derde kwartaal van 2016 ging het om 1,79 miljard gebruikers. Dat is een stijging van 15% tegenover dezelfde periode een jaar eerder.
Whatsapp en Messenger hebben elk 1 miljard actieve klanten, Instagram moet zich tevreden stellen met 600 miljoen leden. Toch is het niet Facebook, maar Spotify die het meeste omzet wist te genereren met zijn app. Ook de Zuid-Koreaanse berichtendienst Line en het Amerikaanse streamingplatform Netflix wisten meer omzet te behalen.