Facebook zit samen met Samsung, Ericsson, MediaTek, Nokia, Opera en Qualcom in het project 'Internet.org'. Het doel van Internet.org is om betaalbaar internet te brengen aan alle mensen op de aarde die geen toegang hebben tot het wereldwijde web.
Daarom is Facebook nu in overnamegesprekken met Titan Aerospace. Titan Aeropsace is de producent van drones die werken op zonne-energie en zo'n twintig kilometer hoog vliegen. Het unieke aan deze drones is dat ze vijf jaar in de lucht kunnen blijven zonder dat ze ooit moeten landen. Facebook zou 'slechts' 60 miljoen dollar (43,5 miljoen euro) moeten neertellen voor Titan Aerospace. Een hapje in vergelijking met de overname van Whatsapp, waarvoor Facebook 19 miljard dollar betaalde.
Met deze drones wil Facebook de wereld voorzien van gratis basisinternet. Als ze Titan Aerospace overnemen, moeten zij beginnen aan de productie van 11.000 'unmanned aerial vehicles' (UAV's), vooral de Solara 60. Daarmee willen ze beginnen om internet aan te bieden in Afrika.
De UAV's van Titan Aerospace zijn atmosferische satellieten. Zij hebben dezelfde functies als de satellieten in de ruimte, maar zijn goedkoper en wendbaarder. Deze drones kunnen beelden maken van de aarde, het weer in de gaten houden en dienen als communicatiemiddel. Dat laatste is natuurlijk waarvoor Facebook ze wil gebruiken.
De overname van Whatsapp heeft ook iets te maken met deze drones. Als Facebook er in slaagt om een gratis, simpel internetsignaal uit te zenden met de drones dan kunnen mensen via Whatsapp berichten sturen of statussen lezen. Het internetsignaal zal waarschijnlijk niet sterk genoeg zijn voor foto's en filmpjes, dus Whatsapp zou perfect zijn voor dat signaal.
Het feit dat Facebook recent Onavo overnam versterkt die theorie. Het team van Onavo is bezig met datacompressie en moet versies van Facebook en Whatsapp creëren die minder data nodig hebben. Daardoor zouden de apps ook bruikbaarder zijn op plaatsen waar er slechts een beperkt signaal is.
Internet.org is een altruïstisch project om het internet te brengen naar de mensen die er geen toegang tot hebben. Maar Facebook ziet er natuurlijk ook businessmogelijkheden in. Er zijn nog vijf miljard mensen die geen toegang hebben tot hun product. Als Facebook iedereen voorziet van gratis internet kan hun klantenbestand exponentieel groeien.
De drones kan je zien in dit filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=XmN13LnBk3c