De Algemene Verordening Gegevensbescherming, die eind mei van kracht wordt, versterkt de bescherming van de persoonlijke gegevens van de Europeanen. Alle ondernemingen moeten ze toepassen, ook de niet-Europese. De bedrijven moeten de gebruikers duidelijke informatie geven en hun toestemming vragen om hun gegevens te gebruiken.
"Iedereen - waar ze ook leven - zal gevraagd worden om belangrijke informatie te bekijken over de manier waarop Facebook hun gegevens gebruikt, en om keuzes te maken over de bescherming van hun privacy op Facebook", zo staat op de blog van de sociaalnetwerksite.
Kies wat je deelt met anderen
Gebruikers zullen bovenaan hun nieuwsbalk een boodschap zien verschijnen. Als ze daarop klikken, kunnen ze kiezen of ze bepaalde informatie nog altijd willen delen met anderen, zoals hun politieke overtuiging, religie of relatiestatus. Ze kunnen ook kiezen welke reclameboodschappen ze krijgen, of Facebook gezichtsherkenning mag gebruiken om mensen te identificeren op foto's, enzovoort.
De nieuwe privacyrichtlijnen worden deze week verspreid in Europa, de volgende weken volgt de rest van de wereld. "Het is de bedoeling wereldwijd dezelfde privacynormen en -controles te hanteren", aldus Facebook.
De maatregelen waren eind januari al aangekondigd, nog voor de uitbraak van het privacyschandaal rond Cambridge Analytica. De Britse dataverwerker misbruikte de gegevens van miljoenen Facebook-gebruikers.