Sinds eind februari kan je niet alleen posts liken, maar ook andere gevoelens uiten met boze, verdrietige en lachende emoji's. De Facebook-gebruikers zijn er alvast voor gewonnen en klikken duchtig in het rond. Maar dat is niet zonder gevaar, klinkt het in een opmerkelijk bericht op de website van de Federale Politie. Met de icoontjes laat de sociaalnetwerksite niet alleen je gevoelens uitdrukken, maar heeft ze ook een tool ontdekt om de doeltreffendheid van de advertenties op je profiel na te gaan.
Gedachten in kaart brengen
Door het aantal emoticons tot zes te beperken, gaat Facebook ervan uit dat de gebruiker zijn gedachten beter uitdrukt. Zo kunnen de algoritmes een betere analyse maken van een profiel en de gedachten van de gebruiker beter in kaart brengen. "De reacties die we uiten, maken het mogelijk om ons beter te leren kennen en ons de best mogelijke ervaring aan te bieden", legt de politie uit. "Als blijkt dat je goed geluimd bent, zal Facebook daaruit afleiden dat je ontvankelijker bent en zal het reclameruimte kunnen verkopen door aan de adverteerders uit te leggen dat ze op die manier meer kans hebben dat je zal reageren." Want voor Facebook zijn de gebruikers niet meer of minder dan een product.
Het is niet de eerste keer dat de politie waarschuwt voor Facebook. Zo riep ze de gebruikers eerder al op om niet zomaar foto's van hun kinderen te publiceren en waakzaam te zijn voor vrienschapsfraude'.
Foto Facebook