Het gaat om de Franse groep TF1, het Italiaanse Mediaset en het Duitse ProSiebenSat.1. Dat maakte TF1 bekend. De Franse mediagroep investeert voor 6,1% in het kapitaal van Studio71, een videofiliaal van ProSiebenSat.1 dat actief is op de grote videoplatformen zoals YouTube. Mediaset van zijn kant investeert 5,5% in Studio71. In totaal steken beide bedrijven ongeveer 50 miljoen euro in het videofiliaal, dat voortaan 400 miljoen euro waard is. Daarmee heeft ProSiebenSat.1 zelf nog ongeveer 70% in handen.
Zes miljard views per maand
De drie bedrijven willen met deze alliantie "de belangrijkste Europese operator creëren in digitaal talent, in synergie met generalistische televisie". Zo hopen ze video- en tv-giganten, zoals Netflix en Amazon, het vuur aan de schenen te leggen. "Dankzij de deal met TF1 Group en Mediaset hebben we de sleutel in handen naar de Europese markt, waar online video's nu echt opgepikt worden en waar er een enorm potentieel is", zegt Chief Operational Officer van ProSiebenSat.1 Christof Wahl.
Studio71 genereert wereldwijd meer dan zes miljard views per maand, waarvan zestig miljoen alleen al in Frankrijk. Het bedrijf werd in 2013 opgericht in Berlijn en heeft intussen filialen in onder meer New York, Londen, Wenen, Toronto, San Francisco en Chicago.