Het tijdschrift Health Psychology publiceerde in de editie van deze maand een onderzoek dat heeft aangetoond dat mannen die graag energiedrankjes drinken vaker machogedrag vertonen en vooroordelen hebben over homoseksualiteit en vrouwen. De wetenschappers wijten dit aan het feit dat mannen veronderstellen dat het drinken van dergelijke drankjes goed zou zijn om het eigen machogedrag te versterken.
Extra mannelijk
Voor het onderzoek werden 467 volwassen mannen ondervraagd, tussen 18 en 62 jaar. De gemiddelde leeftijd bedroeg 23 jaar. De respondenten moesten een vragenlijst invullen en verschillende uitspraken beoordelen. Mannen die het vaker eens waren met uitspraken zoals "een man zou altijd de baas moeten zijn", "homoseksuelen zouden nooit mogen trouwen" en "een echte man kijkt naar actiefilms in plaats van romantische verhalen te lezen", hechtten ook meer geloof aan de mannelijke eigenschappen die energiedrankjes uitstralen. Volgens hen zouden drankjes als Red Bull, Monster of Burn je extra mannelijk en dus extra aantrekkelijk maken.
Reclame
De onderzoekers verklaren dit door de reclamespots van zulke drankjes. De mannen die getoond worden in de filmpjes of foto's zijn vaak blank, jong, macho, beoefenen extreme sporten en hebben geen probleem met het versieren van een knappe vrouw. "De boodschap is vaak dat als je jong, blank en heteroseksueel bent, energiedrankjes dé drank voor jou zijn", zegt hoofdonderzoeker en professor in de psychologie Ronald Levant.
Gezegende leeftijd
De leeftijd speelt hierbij wel degelijk een rol. Zo vielen oudere mannen niet voor dat stereotype. Dat is volgens professor Levant te wijten aan hun volwassenheid en meer gezegende leeftijd. "Ze vragen zich niet meer af of ze wel mannelijk genoeg zijn en ze zijn er bovendien minder mee bezig. Daarom voelen ze ook die nood niet om dat te bewijzen", vertelt Levant.
Foto Pixabay