Waarom heb je dit boek geschreven?
"Ik wilde het verhaal brengen dat je niet op social media ziet. Het ondernemersverhaal achter de schermen."
Foto D. Alexander
Je bent begonnen als model, maar besefte dat het niet jouw ding was. Hoe ben je daarachter gekomen?
"Zelfkennis is het begin van alle wijsheid. Ik wist dat ik niet over de nodige kwaliteiten beschikte om het te maken als topmodel. Fysiek niet, en ook niet mentaal. Je moet dus eerlijk zijn met jezelf. En zien waar je sterke kanten liggen en die uitspelen. Inzetten op je troeven dus en dat was voor mij creëren en styling."
Je vertelt over je tegenslagen. Hoe wapen je je daartegen?
"Door te erkennen dat ze een onderdeel vormen van ondernemen en het leven zelf. Succes gaat altijd gepaard met tegenslagen. Dat kan iets kleins zijn, zoals een afspraak die je misloopt, maar evengoed een klant verliezen. Als je je eigen baas bent, heb je zelf de eindverantwoordelijkheid. Niemand gaat het oplossen, behalve jij. Je moet leren om daar cool en rationeel op te reageren."
Hokjes zijn niets voor mij
Je schrijft ook ergens niet te veel psychologie graag'. Wat bedoel je daarmee?
"Al de psychologie rond tegenslagen is tijdverlies. Dat is voor veel mensen de reden waarom ze niet vooruit geraken. Omdat ze blijven vasthangen in iets wat iemand ooit gezegd heeft of zelfmedelijden hebben. Voor mij is de regel, als ik er volgende week niet meer over stress, ga ik het nu al achter mij laten."
Hoe zou je je job omschrijven?
"Het is moeilijk voor iemand die haar eigen job heeft uitgevonden in een nieuwe digitale wereld om daar een perfecte omschrijving voor te vinden. Creatief mode-ondernemer gespecialiseerd in digitale storytelling. Dat is de beste omschrijving. Maar dat wordt natuurlijk wel heel lang op een visitekaartje. Hokjes zijn niets voor mij, nooit geweest."
Foto D. Alexander
Als een jong meisje morgen wil bloggen, wat zijn de do's-and-don'ts?
"Het allerbelangrijkste is dat je vertrekt vanuit jezelf. Wie ben je, waar liggen je sterke punten, wat maakt jou anders en op welke manier kan jij een toegevoegde waarde betekenen voor mensen? Ga voor een niche en wordt uniek daarin. Begin absoluut niet met iets algemeens, daar zit niemand op te wachten."
Je geeft ook sollicitatietips. Hoe scoor je bij een toekomstige werkgever?
"Die sollicitatietips mag je ruimer trekken. Dat zijn tips voor iedereen in een professionele omgeving. De eerste indruk is daar zo belangrijk omdat je mensen meestal maar één keer face to face ontmoet of omdat je simpelweg maar één kans krijgt. Dan is bijvoorbeeld voorbereiding cruciaal: weet wie er voor je zit en wat je met deze meeting wil bereiken. Wees een spiegel, als iemand toenadering zoekt en naar voor leunt, doe hetzelfde. Dat is pure psychologie. Het zijn allemaal kleine elementen, die je vooruit helpen in een positief traject naar je doel. Al zal niets helpen als je geen sterke inhoud hebt natuurlijk."
Heb je als professionele blogger nog tijd om andere mensen te volgen?
"Dat is verminderd en veranderd. Je volgt iemand naargelang de periode van je leven. Toen ik moeder ben geworden, zijn instamoms' plots relevant geworden. De hashtag #letsparty vond ik plots minder interessant."
Hoe zie je de sociale media onze wereld veranderen?
"De digitale revolutie gaat verder, al is er zeker plaats zijn voor de sterke spelers van de traditionele media zoals magazines en televisie. Televisiekijken zal meer en meer gebeuren op smartphones en via streamingkanalen zoals Netflix, maar ook via Facebook."
Heb je nog andere ambities?
"Ik wil gewoon mensen positief inspireren en aanzetten om het beste uit zichzelf te halen. Zowel op het vlak van styling als ondernemen door hen een eerlijk beeld te geven van mezelf."
Arne Rombouts
'Make my dream work. 10 jaar business, bloggen & fashion' is uit bij WPG Uitgevers.