Hoewel het aantal ongevallen met een bestuurder onder invloed van alcohol de voorbije tien jaar met een vijfde gedaald is, waren het er vorig jaar toch nog meer dan 4.000, of ongeveer een letselongeval elke twee uur. Meer dan 5.200 mensen raakten daarbij gewond. Dat heeft verkeersinstituut Vias bekendgemaakt bij de voorstelling van de nieuwe BOB-campagne. Die krijgt de slogan "BOB. Altijd nul op." Alcoholgebruik heeft verschillende negatieve effecten op het rijgedrag: remmingen vervagen, de concentratie neemt af, de reactiesnelheid neemt af, bestuurders gaan meer slingeren, hun snelheid schommelt meer en een vorm van slaperigheid kan optreden. Toch denken bestuurders vaak dat ze nog steeds perfect in staat zijn om onder invloed van alcohol te rijden, wat volgens Vias te wijten is aan een vorm van overmoed.
De boodschap van de nieuwe wintercampagne van BOB zal te zien zijn op affiches langs de weg in heel het land, maar ook op bussen van de MIVB in Brussel en De Lijn in Vlaanderen. Ook in talloze horeca-gelegenheden zullen weer tienduizenden bierviltjes liggen met de campagneslogan.
Een radiospot zal tussen 18 en 31 december te horen zijn op Radio 2 en StuBru, en via de sociale media kanalen van BOB zal een campagnevideo verspreid worden.
De politie zal tijdens deze campagne massaal controleren, en dan zeker tijdens het "weekend zonder alcohol", van vrijdagavond 10 januari tot zondag 12 januari.
bron: Belga