Momenteel moet voor elk voertuig dat zich autonoom kan voortbewegen in principe een aansprakelijkheidsverzekering worden afgesloten. Dat zorgt in de praktijk voor absurde situaties, zegt minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V). Zo moet voor elektrische rolstoelen of voor fietsen met een elektrische garageknop dezelfde verzekering worden afgesloten als voor een auto. Ook elektrische fietsen die zich kunnen voortbewegen zonder dat de gebruiker moet bijtrappen, moeten wettelijk worden verzekerd.
Familiale verzekering
Deze maatregel moet daar verandering in brengen. Alle voertuigen met een maximale autonome snelheid van 25 km/uur worden vrijgesteld van een aansprakelijkheidsverzekering. Elektrische rolstoelen, monowheels en fietsen met een boost-, launch-, garage-, walk-assist- of parkeerfunctie, zullen daardoor geen aansprakelijkheidsverzekering nodig hebben. Ook de meeste speed pedelecs genieten van de vrijstelling.
Wie slachtoffer is van een ongeval met een licht elektrisch voertuig, zal beroep kunnen doen op de familiale verzekering van de bestuurder die het ongeval heeft veroorzaakt.
Beperkt impactrisico
«Steeds meer mensen gebruiken elektrische fietsen en speed pedelecs als alternatief voor de auto. De vervoersmiddelen hebben het potentieel om de files te verkleinen en luchtvervuiling te doen verminderen. Omdat door hun lage snelheid het impactrisico bij ongevallen beperkt is, stellen we hen vrij van een aansprakelijkheidsverzekering. We willen met deze maatregel het gebruik van deze lichte elektrische voertuigen verder aanmoedigen», aldus Peeters.