Gebouwd rond het huis van de overwegwachter, strekt Train World zich uit over een oppervlakte van 10.000 vierkante meter. Bezoekers krijgen een blik op het verleden van België als spoorwegpionier, alsook op de huidige en toekomstige rol van het spoor. Directeur Pieter Jonckers mikt op 100.000 bezoekers per jaar. «Vanaf nu kunnen we ons meten met de buurlanden», verzekert hij.
Blikvanger van het museum is de Atlantic type 12'. Die aerodynamische stoomlocomotief haalde in 1939 al snelheden tot 165 kilometer per uur, goed voor het wereldrecord. Met de Pays de Waes' kan het publiek zich ook vergapen aan de oudste bewaarde locomotief op het Europese vasteland.
Verder beschikt Train World over projecties, maquettes, voorwerpen en zelfs een originele brug uit de 19de eeuw. Zo komen bezoekers te weten hoe de seingeving nu eigenlijk werkt. Een kamer vol met klokken wijst dan weer op het historische belang van de spoorwegen bij de tijdsaanduiding.
De belangrijkste doelgroepen van het museum zijn scholen en gezinnen met kinderen. Voor hen werd sterk ingezet op interactieve elementen: niet alleen kunnen ze eigenhandig de stoomfluit bedienen, maar bijvoorbeeld ook de trein besturen in een simulator. Verder helpen educatieve paketten en een speciale strip om Train World te verkennen.
Als locatie werd niet toevallig gekozen voor Schaarbeek. Dat station bekleedde in 1835 al een centrale plaats langs de oudste spoorlijn van het land, tussen Mechelen en Brussel. Het hele project, inclusief de renovatie van het station, kostte ongeveer 25 miljoen euro. Opvallend: twee van de vier eigenlijke hallen zijn uitgerust met sporen en aangesloten op het spoornet, waardoor de treinen ook naar buiten kunnen.
Vanaf vrijdag is het museum toegankelijk voor het grote publiek. Een toegangsbewijs voor een volwassene kost 10 euro, kinderen tot 6 jaar mogen gratis binnen.
(Tekst: ma, Foto's: NMBS / M.F. Plissart en ma)