Het bedrijf achter Barbie kreeg al jarenlang bakken kritiek over zich heen omdat het enkel slanke, blonde, blanke poppen zou verkopen. Om dit tegen te gaan probeert Mattel om meer diversiteit toe te passen onder de Barbies. Zo bracht het al poppen op de markt die klein, groot en plussize waren, maar focust het ook op vrouwelijke vormen. Om verder te bouwen aan de diversiteit, stelt Mattel nu ook de Barbie met een hoofddoek voor.
Olympisch winnares staat model
Ibithaj Muhammad, waarbij de inspiratie gehaald werd, was zelf ook een primeur tijdens in het Amerikaanse olympische team. Als eerste droeg de 31-jarige vrouw een hijab tijdens de Olympische spelen. Daarna werd ze ook de eerste Amerikaanse moslimvrouw met een medaille. Hierdoor wordt Muhammad door velen als een rolmodel gezien.
"Ibtihaj blijft overal vrouwen en meisjes inspireren om grenzen te doorbreken", vertellen de makers van Barbie. De nieuwe pop werd door Ibtihaj Muhammad zelf voorgesteld op het Glamour Women of the Year-gala in New York. Mattel voegt er nog aan toe: "We hopen dat deze pop hen eraan herinnert dat ze alles kunnen zijn en alles kunnen doen."
De atlete zegt dat Mattel haar richtlijnen goed heeft opgevolgd, want zelfs de stof van de hijab klopt. "Het is een kinderdroom die uitkomt. Als atlete zijn er zo veel momenten geweest waarop ik me buitengesloten voelde," vertelt Muhammad. "Dat Mattel, zo'n wereldwijd merk, zijn speelgoedlijn diversifieerd met een pop die een hijab draagt, is erg ontroerend voor mij."
Shero-lijn
De pop behoort tot de Shero-lijn. Deze lijn eert vrouwen die grenzen hebben doorbroken. Naast Ibtihaj Muhammad krijgen ook regisseur Ava DuVernay en gymnaste Gabby Douglas hun eigen exemplaar.
Helaas zullen we nog even moeten wachten tot we de poppen kunnen bemachtigen. Pas in de herfst van volgend jaar zullen ze online beschikbaar zijn.