Het BIVV wilde een inschatting maken van het aantal Belgische automobilisten dat slaperig achter het stuur kruipt en tegelijk een beeld krijgen van welke factoren een negatieve impact hebben op het rijden. Volgens internationaal onderzoek is 20% van de ernstige ongevallen te wijten aan vermoeidheid.
Uit het onderzoek blijkt dat wie meer dan 4 uur per dag rijdt, 8 keer meer risico loopt om slaperig achter het stuur te zitten. Wie tussen de 0 en 4 uren geslapen heeft, loopt tot 5 keer meer risico. Onregelmatige werktijden, chronische slapeloosheid en vroeg moeten opstaan dragen bij tot een verdubbeling van dat risico.
Het BIVV noemt slaperigheid "een zeer hoge risicofactor", in vergelijking met de drie belangrijkste ongevalsfactoren: snelheid, alcohol en het niet dragen van de veiligheidsgordel.
Om ongevallen door slaperige bestuurders te vermijden, geeft het enkele aanbevelingen voor zowel infrastructuur als sensibilisering. Het gaat dan om het gebruik van ribbelstroken, de aanleg van rustplaatsen en informatiecampagnes.