Hoewel het aantal letselongevallen met bestuurders van 18 tot 24 jaar oud de voorbije tien jaar met 34% afnam, zijn jongeren nog steeds oververtegenwoordigd in de ongevallenstatistieken, meldt het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV). Op zoek naar een verklaring ondervroeg het instituut bijna 400 luisteraars van MNM en Radio Contact naar hun ervaring met (leren) rijden.
Kandidaat-chauffeurs blijken niet veel vertrouwen te hebben in hun rijkunsten. Zo hebben zes op de tien jongeren meer angst voor het praktisch rijexamen dan de theoretische test. Een bepalende factor daarin is de examinator, omdat die al hun reacties in de gaten houdt.
Te veel verkeersborden
Om veilig te rijden, moet je verschillende vaardigheden onder de knie hebben. De moeilijkste daarvan is volgens de ondervraagden parkeren. Zo'n 43% worstelt daarmee. Iets meer dan een vijfde geeft aan dat ze de juiste weg volgen het lastigste vinden. De meest uitdagende taak tijdens het rijden zelf is voor 58% van de respondenten aandachtig zijn voor alle verkeersborden. Ook alarmerend is dat 21% het moeilijk heeft om zich niet te laten afleiden door hun gsm.
Zo'n 7% van de jonge mannen vindt zich na 10.000 kilometer achter het stuur al een ervaren bestuurder. Bij de vrouwen is dat slechts 3%.
Ondanks het dalende aantal jonge gewonden bij verkeersongevallen, zijn de cijfers uit de enquête niet echt hoopgevend. Het BIVV start daarom met de campagne Smart Drivers'. Daarmee wil het jongeren en ouders helpen in de aanloop naar het theoretisch en praktisch examen en ook daarna. Concreet zal een jongerenplatform antwoord bieden op hun vragen en kunnen aspirant-chauffeurs hun rijgedrag monitoren via een app. Die meet hun rijgedrag aan de hand van een aantal parameters.