Uit de rondvraag bij 600 personen blijkt dat 23% van de ondervraagde bestuurders die jonger zijn dan 34 jaar zijn smartphone minstens een keer per rit gebruikt. Dat is meer dan voor de categorie 35-54 jaar (20%) en de mensen ouder dan 55 (8%). Zo'n 6% van de jongeren gebruikt hem zelfs systematisch, meer dan 3 keer per traject. In het algemeen, gebruikt 8 op de 10 ondervraagde mensen zijn smartphone maar af en toe.
Sms'n en bellen
Twee derde van de ondervraagden gebruikt hun smartphone om een sms of mail te lezen (66%) of om er een te sturen (64%). De jongeren sturen vaker een sms of mail (69%) dan de categorie 34-55 jaar (63%) en de 55-plussers (42%). Dat is gevaarlijk gedrag, zeker als je weet dat je 23 keer meer kans maakt op een ongeval als je een sms verzendt achter het stuur, zo blijkt uit onderzoek van de Nederlandse Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV).
Ook opmerkelijk: 45% van de bevraagden belt nog steeds niet handsfree. Niet handsfree bellen is gedrag dat opvallend vaker voorkomt in Wallonië (56%) dan in Vlaanderen (36%).
Apps
Facebook (21%) en Whatsapp (19%) zijn veruit de populairste apps achter het stuur bij jongeren. Ook Instagram (9%) en Snapchat (8%) zijn populair.
Autosnelweg
Ruim de helft (51%) van de bevraagden grijpt naar zijn smartphone voor een rood licht of overweg. Dat is vanuit verkeersveiligheidsstandpunt niet uitzonderlijk gevaarlijk, maar het hindert wel aanzienlijk de mobiliteit en de doorstroming omdat ze trager reageren als de auto's voor hen weer in beweging schieten. Verder is het ook opmerkelijk dat 59% van de ondervraagde Vlamingen voor een spoorweg of rood licht naar zijn smartphone grijpt, terwijl dat in Wallonië maar 42% is.
Bijna één derde van de ondervraagden (32%) gebruikt zijn smartphone in de file. Dat is mogelijk de oorzaak van vele kop-staartaanrijdingen in de files. Ook geeft 9 % toe zijn smartphone op de autosnelweg te gebruiken. In de bebouwde kom is dat slechts' 3%.